PENGHASILAN NOTA MERUPAKAN PROSES BELAJAR

Kelebihan seseorang itu belajar cara menghasilkan nota:-

1.           Menjimatkan masa untuk mengulangkaji ringkas terutama di saat akhir ingin menghadapi peperiksaaan

2.           Membezakan antara fakta penting dan fakta yang kurang penting.

3.           Mencepatkan proses ulang kaji sesuatu pelajaran.

4.           Nota sebagai tanda kita telah memahami pelajaran yang dipelajari dan ia boleh dianggap sebagai inti-pati bagi matapelajaran berikut.

 

Cara-cara menghasikan nota:-

            Annotation-nota ini ditulis dalam bentuk kerangka isi penting,kandungan perbincanagan yang disampaikan dalam kuliah. Tujuan untuk mengenal pasti kandungan atau focus tajuk yang dibincangkan. Catatan disediakan dengan menggunakan pen highlighter untuk menonjolkan perkataan atau isi penting.

            Outline notes-nota ditulis dalam bentuk points dengan menggunakan perenggan,nombor,atau perkataan. Nota ini menyenaraikan pint utama dan juga subpoint.

            Column notes-nota yang ditulis mengikut tajuk dan subtajuk dalam satu kolom. Kolom yang disebelah kiri terdiri dari idea utama/tajuk dan subtajuk manakala kolum sebelah kanan terdiri dari sebuah penerangan dan penjelasankepada tajuk.

            Nota rumusan-nota yang ditulis dengan mencatat semula apa yang difahami daripada teks yang dibaca atau yang didengari.

 

Langkah-langkah menghasilkan nota:-

1.           Membaca teks pelajaran secara menyeluruh sekurang-kurangnya dua atau tiga kali sebelum membuat nota.

2.           Mendapat kefahaman yang menyeluruh.

3.           Nota yag dibuat mestilah mengikut teks dalam perkara-perkara berikut (ta’rif , dalil , bahagian-bahagian , pendapat-pendapat ). Ini adalah kerana perkara-perkara ini perlu dihafal.

4.           Menggabungkan syarahan pensyarah dan teks.

5.           Membuat rujukan ketika perlu.

6.           Gunakan buku atau kertas kajang yang baik . Sebaik-baiknya menggunakan garisan-garisan berjalur.

7.           Pastikan tulisan anda jelas, terang dan mudah dibaca. Sebaik-baiknya gunakan dakwat yang lebih jelas dan mudah dibaca.

8.           Gunakan teknik menggaris kata kunci , simbol , ringkasan huruf dan gambarajah jika perlu.

9.           Nota yang dibuat hendaklah ringkas dan padat.

 

Apakah alat-alat berfikir dalam membuat nota:-

            Pengurusan Grafik = ia dapat membantu guru dan pelajar menvisualkan apa yang berkaitan konten dan isi kandungan sesuatu teks atau bahan pembelajaran. Ia merupakan pemetaan atau pola penyusunan yang digunakan untuk mewakili perhubungan maklumat dengan sesuatu idea.

            Peta Minda = ia digunakan sebagai satu cara mencatat nota dengan ringkas dan berkesan, ia juga digunakan untuk meningkatkan daya ingatan semasa belajar. Ia menghubungkaitkan perkara/konsep/ perkataan/ kata kunci dengan sesuatu yang mempunyai hubungkait antara satu sama lain.

            Pemetaan i-THINK = ia merupaka satu program bertujuan mempertingkatkan da membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid yang berinovasi.

            Teknik Menyoal Aras Tinggi

-             Penyoalan sokratik

-             Soalan bertumpu dan mencapah

-             Lingkaran soalan

-             Alat-alat CoRT 1

-             Alat-alat CoRT IV (PEMIKIRAN KREATIF)

SEKIAN TERIMA KASIH 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

CARA MENARIK MINAT PELAJAR UNTUK BELAJAR

KEMAHIRAN MENGAMBIL DAN MEMBUAT NOTA

STRATEGI MENINGKATKAN PERHATIAN PELAJAR